Rolf op bezoek in Ghana deel 1 - Reisverslag uit Accra, Ghana van Ilse Roessel - WaarBenJij.nu Rolf op bezoek in Ghana deel 1 - Reisverslag uit Accra, Ghana van Ilse Roessel - WaarBenJij.nu

Rolf op bezoek in Ghana deel 1

Door: webmaster

Blijf op de hoogte en volg Ilse

23 September 2008 | Ghana, Accra

Hey Hollanders!!!
Hoe is het in het koude Nederland?
Hier in Ghana vliegt de tijd voorbij!Ik weet nog zo goed dat Rolf me vertelde dat hij naar Ghana zou komen en nu is hij alweer ruim 2 dagen weg. Vandaar ook dat ik zolang niet op internet ben geweest, ik had wel andere dingen aan mijn hoofd zullen we maar zeggen ;). Ik heb genoten van de tijd samen en over minder dan 6 weekjes zal ik ook weer genieten van de tijd met jullie. Jac en Ad wil ik even in het bijzonder bedanken voor alweer een leuke kaart. Erg leuk, er hangen nu 3 groetjes uit Teteringen kaarten aan mijn muur :). Lieve mensen, in gedachten ben ik bij jullie!
En owja, met boefje gaat het super!Ze zit sinds afgelopen woensdag bij Erik ( een nederlander die hier voor 2 jaar blijft) en hij houdt haar nou. Erik heeft zelf ook een hond en ze waren in 3 dagen tijd al echte maatjes geworden dus hebben we besloten Boefje daar te laten. We kunnen haar zo vaak opzoeken en meenemen als we willen, dus het is beter voor haar zo. Nu heeft ze echt een thuis. Vanwege tijdgebrek en omdat ik mijn verhaal niet af wil raffelen heb ik het bezoek van Rolf in 2 delen gesplitst. Het tweede deel krijgen jullie zo snel mogelijk!
Ik spreek jullie snel weer! Let allemaal goed op jullie zelf en tot over 6 weekjes live!
Liefs, kusjes van Ilse/Ieje


Maandag 8 september t/m zondag 14 september

Maandag 8 september 2008
Nikki is vanmorgen ziek thuis gebleven, ze wil immers fit zijn voor als haar ouders woensdag komen. De bedden zijn gisteravond trouwens niet meer gekomen, dus we zullen wel zien wanneer we die dan eindelijk krijgen. Marjolein en ik zijn samen naar het eiland gegaan, wat een troepje was het daar zeg! We zijn tot 9.45uur bezig geweest en uiteindelijk hadden we best veel hulp. Zelfs de leraar Samuel heeft meegeholpen :).
We vroegen aan de kinderen wat ze graag wilde doen vandaag en het antwoord luidde: Gek doen! Nou dat is voor ons niet zo moeilijk, dus zo gezegd zo gedaan. Het was erg gezellig en we hebben volop gelachen. Om 12.00uur was het tijd om weer terug te gaan naar Ada. Dit duurde vandaag ontzettend lang want de stroming was heel sterk en we zaten met 10 mensen in de boot. Dan nog maar niet te spreken over alle kokosnoten die mee moesten. De oude boot van Steven had het er maar moeilijk mee en Marjolein en ik hebben letterlijk moeten scheppen voor ons leven. Hele fonteintjes water kwamen er uit de bodem. Gelukkig zijn we echte professionals geworden wat betreft water scheppen, dus we zijn heelhuids aan de overkant gekomen :). Eenmaal aan de overkant hebben we Erik gebeld. Hij is een Nederlander die hier een bouwproject op het eiland gaat starten. We hadden zijn nummer van Samuel (de leraar) gekregen. We belde hem omdat we graag kennis wilde maken met hem, zelf zag hij dat ook wel zitten dus hadden we voor vanavond afgesproken bij hem thuis. Om 18.00uur hadden we nog even telefonisch contact, hij belde om te vragen of we wilde komen eten, maar we stonden zelf net te koken. Volgende keer dan maar. Rond 19.45uur waren we dan bij Erik. Daar hebben we kennis gemaakt met Erik zelf, Gert ( een vriend van hem en de vader van Sara Kroos) en Lion (de hond van Erik). Het huis was erg mooi en Lion is echt een schat van een hond. Het was echt een hele gezellige avond en ik heb er echt van genoten! Rond 22.30uur was het toch echt tijd om naar huis te gaan en dus hebben we 2 motors gebeld. Eenmaal thuis zijn we snel ons bedje in gedoken.

Dinsdag 9 september 2008
Het zou nu toch echt spannend moeten worden… Morgen komt Rolf aan in Ghana :). Het dringt alleen nog niet door, dus hopelijk kan ik vannacht ook nog goed slapen. Vanmorgen zijn we gaan werken in het ziekenhuis en we hadden erg veel kindjes. Een leuk dagje dus en dan krijg je een goed gevoel. Om 13.00uur belde Isaac ons op om te vertellen dat de eigenaar van ons huis voor de poort stond te wachten. Wij dus snel een motor gebeld omdat hij er zou zijn met onze nieuwe bedden. Omdat het vanaf het ziekenhuis best een lang stuk is met de motor hadden ze helmen meegenomen voor ons. Ik zat samen met Nikki op een motor en we hebben ons rot gelachen. Ik had zo’n ouderwets soort van leger helmpje op. Ik leek net Bob de Rooij uit Filmpje. Eenmaal bij het huis bleek de eigenaar helemaal geen bedden bij te hebben, hij kwam alleen even de maten van de keuken opmeten. Onze keuken is namelijk niet meer dan een kookplaatje, een wasbak die bijna naar beneden valt en wat kleine tafeltjes om alles op te zetten. Niet verkeerd dus en de eigenaar beloofde ons dat de bedden er donderdag zullen zijn. Omdat we vroeg thuis waren zijn we naar Tsarley Korpey gegaan om te zwemmen. Dat is toch wel lekker hoor met die hitte. ’s Avonds zijn Mike en Adi nog langs gekomen en hebben we de film The Notebook gekeken. Je zou denken niet echt een film voor jongens, maar Mike zat er helemaal in, haha :). Rond 23.00uur ben ik mijn bedje in gekropen, hopen dat ik wat kan slapen…

Woensdag 10 september 2008
JOOOOOOOOOOOOOOEEEEEEEEEEPIE!!! Het is zover, vandaag kunnen Nikki en ik haar ouders en Rolf ophalen :). Doordringen doet het nog steeds niet, maar dat komt wel goed als ik hem eindelijk weer vast kan houden denk ik. ’s Morgens zijn we wel gewoon stage gaan lopen in het ziekenhuis en na de lunch zijn Nikki en ik op weg gegaan naar Accra. We waren rond 15.00uur in Accra en zijn toen eerst nog even naar het winkelcentrum gegaan. Daar heeft Nikki nog een pizza gegeten. Daarna zijn we naar het hotel gelopen waar we vanavond zouden slapen. Dit hadden we al 2 weken geleden geboekt en ook al bevestigd. Rond 16.30uur waren we bij het hotel en eenmaal daar bleek de reservering niet goed te zijn. Er stonden 2 koppelkamers geboekt in plaats van 1 2persoonkamer en 1 3 persoonskamer. Dat was niet het enige,want ze hadden nog maar 1 2persoonskamer en 1 1persoonskamer te hebben. We mochten de kamers even bekijken en Nikki zou met haar ouders op de 2persoonskamer slapen en ik met Rolf in de 1persoonskamer. Rond 17.00uur was alles geregeld en hadden we de kamer sleutels. Nikki en ik hebben toen nog een uur op de 1persoonskamer gewacht en om 18.00uur was het zover… We gingen naar het vliegveld!!! De chauffeur van het hotelbusje stond al klaar en om 18.15uur waren we bij het vliegveld. Ze zouden om 18.15 uur landen dus het werd nu toch wel heel erg spannend! Het wachten duurde erg lang en om 19.45uur kwamen ze eindelijk naar buiten lopen :):):). Ik moest mezelf tussen heel wat mensen heen doorwurmen om Rolf vast te kunnen houden, wat was ik blij zeg! We konden daar alleen niet te lang blijven staan want daarvoor is het iets te gevaarlijk bij het vliegveld. Dus zijn we naar het busje gelopen en heb ik Rolf niet meer losgelaten:). Het terug rijden naar het hotel duurde best lang want het was erg druk op de weg. 20.15uur waren we bij het hotel en hebben we even de spullen op de kamers gezet. Om 21.00uur zaten we eindelijk aan tafel om avond te eten en om 22.00uur konden we beginnen met smullen. Na het eten zijn we naar bed gegaan en heb ik samen met Rolf mijn cadeautjes uitgepakt. We hebben het nog over van alles gehad en zijn pas laat gaan slapen.

Donderdag 11 september 2008
Wat een fijn gevoel om wakker te worden naast Rolf :). Helaas had ik alleen erg slecht geslapen, ik denk dat er toch wat onbewuste spanning dwars had gezeten. Maar dat maakt allemaal niets uit, want vanaf vandaag kan ik het Ghana avontuur met een speciaal iemand delen. ’s Morgens heb ik genoten van een heerlijk warme douche. Wat een genot zeg, na bijna 2,5maand! Om 8.30uur hadden we afgesproken voor het ontbijt en zagen we Nikki en haar ouders in het restaurant. Het ontbijt viel een beetje tegen, maar dat halen we vanavond wel weer in. Na het ontbijt zijn we naar Shoprite gelopen om geld te wisselen en boodschappen te doen. Conny, Johan en Nikki zijn met een taxi en de boodschappen terug gegaan naar het hotel. Rolf en ik hebben nog even een rondje gelopen langs de winkeltjes en zijn samen te voet terug gegaan naar het hotel. Eenmaal terug bij het hotel zijn we buiten op het terras gaan zitten en hebben we met z’n alle zitten wachten op het busje dat ons op zou komen halen. Iets over 12.00uur kwamen Marjolein en Adi het terrein oplopen, het welkomstcomité. Nog geen 2 minuten later volgde Isaac en het busje. We hebben eerst nog gezellig wat zitten drinken en zo kon iedereen even kennismaken. Rond 13.00uur stapte we in het busje en gingen we op weg naar Ada. Eenmaal in Ada hebben we een klein rondje gereden en rond 15.00uur kwamen we bij ons huis aan. We waren ongeveer 5 minuten binnen toen Kees ( een leraar) en Corry ( zijn vrouw) de poort binnen kwamen lopen. Hun waren gisteren aangekomen in Ada en komen bij ons in huis wonen. We hebben even kennis gemaakt en Rolf en ik besloten om vanavond in Dreamland te gaan slapen. De nieuwe bedden waren er nog steeds niet en dus hadden we geen bed om op te slapen. Rond etenstijd hebben we 4 motoren gebeld om de hele club af te laten zetten bij Dreamland. Eenmaal daar hebben we heerlijk gegeten en toen iedereen richting huis vertrok zijn Rolf en ik daar gebleven en naar ons “hutje”gegaan. Een erg leuk kamertje met een stapelbed. Het stapelbed is een 4persoonsbed, we hadden dus plek genoeg. Een klein paradijsje voor ons tweetjes :).

Vrijdag 12 september 2008
Na een frisse douche in de buitenlucht en een heerlijk ontbijtje zijn Rolf en ik terug gaan lopen richting het huis. Onderweg hebben we nog wat gefilmd en zijn we even langs het strandhuisje gelopen. De meiden die daar nu wonen waren er niet, maar we hebben we Slaai en wat kindjes gezien. Ook die staat op film, uiteraard ;). Eenmaal bij het huis hebben we even zitten kletsen en zijn we naar de Clinic junction gelopen om een tro tro te pakken richting de shop van Adi. Daar hebben de ouders van Nikki en Rolf kennis gemaakt met Mike. Hij gedroeg zich wat vreemd, maar dat zullen de spanningen misschien wel zijn geweest. Adi heeft Rolf verteld over zijn werk en aangezien Rolf zelf graag met hout werkt zat dat dus wel goed. Na ongeveer 45 minuutjes zijn we naar Big Ada gelopen. We hebben het winkel straatje bekeken en een grote ronde erdoorheen gelopen. Ondertussen hadden we contact gehad met Erik, hij zou voor ons een matras van Adi naar ons huis brengen. De nieuwe bedden waren er immers nog steeds niet en de ouders van Nikki moeten natuurlijk wel ergens op kunnen slapen. Rolf en ik hadden al besloten om tot en met dinsdagnacht in Dreamland te slapen. Lekker knus :). Erik vroeg ons waar hij de matras kon ophalen en dus zijn we terug gelopen naar Erik zijn huis en vanuit daar met zijn busje naar Adi zijn shop gereden voor het matras. Toen de matras was ingeladen zijn Nikki en Marjolein met een motor naar ons huis gegaan en zijn Rolf, Erik, Gert, de ouders van Nikki en ik met het busje van Erik naar ons huis gereden. Eenmaal daar heeft Erik even rondgekeken in het huis en kennis gemaakt met Boefje. Hij was meteen verkocht en zei dat hij haar wel wilde hebben wanneer wij terug gingen naar Nederland. Gelijk een mooi thuis voor haar gevonden dus :). Na ongeveer 30 minuutjes zijn we weer in de bus gestapt en naar Tsarley Korpey gegaan met z’n alle. Daar hebben de ouders van Nikki met Erik en Gert zitten kletsen en hebben Rolf en ik heerlijk gezwommen. Wel grappig, want voordat Rolf hierheen kwam had ik pas 2 keer met hem gezwommen, omdat hij er niet zo van houd, maar nu wilde hij het zelf. Nikki en Marjolein kwamen ook nog gezellig in het zwembad en samen hebben we muntjes en haarspeldjes opgedoken, haha je kan maar ergens vrolijk van worden he;). Wat later in de middag gingen Erik en Gert naar huis en kwamen Adi en Mike ook naar Tsarley Korpey en gezellig met ons te eten. Een erg gezellige avond en Rolf en ik kregen nog 2 cadeautjes van Mike en Adi:). Maar ook aan gezellige dingen komt een eind dus rond 22.30uur zijn Rolf en ik met een motor naar Dreamland gegaan.

Zaterdag 13 september 2008
Vandaag gingen Nikki en haar ouders samen met Mike en Adi een dagje rondvaren op de rivier. Dus ’s morgens hebben Rolf en ik lekker op ons gemakje ontbeten bij Dreamland en zijn vervolgens naar het huis gegaan om Marjolein gezelschap te houden. Samen met haar zijn we met Boefje richting Erik vertrokken. Hij had voorgesteld om op Boefje te passen als wij vanaf woensdag voor 3 daagjes weg gaan. Daarom namen we haar mee naar zijn huis om te kijken of het klikt tussen Boefje en Lion, de hond van Erik. Eenmaal daar bleek het goed te klikken en wist Boefje meteen haar plek, hartstikke mooi dus:). We hebben daar gezellig wat zitten kletsen en na ongeveer een uur zijn we met boefje terug gegaan naar het huis. Ze gedroeg zich voorbeeldig in de auto:). Eenmaal thuis hebben we onze zwemspullen gepakt en zijn richting Tsarley Korpey gegaan. Jaja, Rolf wilde alweer zwemmen… Marjolein heeft lekker liggen zonnen en Rolf en ik hebben ons weer bezig gehouden met muntjes opduiken. Ook hebben we kennis gemaakt met de eigenaar van Tsarley Korpey en hebben een gezellig praatje met hem gemaakt. Ook kwamen we Kim en Isabeau nog tegen en hun zijn met ons mee naar huis gegaan om gezellig samen wat te eten. We hebben onze kookkunsten los gelaten op hamburgers en uitjes en het smaakte erg goed:). Rond 22.00uur zijn Rolf en ik met de benenwagen richting Dreamland gelopen en hebben daar nog gezellig over van alles gepraat.

Zondag 14 september 2008
Het is vandaag zondag… Tja en wat hoor je volgens het geloof eigenlijk te doen op zondag… Juist ja, naar de kerk. Om 8.00uur vanmorgen hadden we afgesproken bij de rivierkant om vanaf daar met het bootje naar het eiland te gaan. We waren met best veel mensen, want het waren niet alleen Rolf en ik, maar ook Marjolein, Nikki en haar ouders en Kim en Isabeau. Een volle boot voor Kwame om te roeien dus. Eenmaal op het eiland kreeg Rolf een warm onthaal en hebben we eerst heel even bij het huis van Regina gezeten. Vervolgens gingen we rond 9.30uur naar de kerk. Het was erg leuk om te zien, maar het duurde erg lang! Na meer dan 5 uur in de kerk gezeten te hebben waren we het wel beu en zijn we naar buiten gelopen. Daar hebben we nog even een gesprekje gehad met iedereen en uiteindelijk zijn we in 2 bootjes gestapt om terug te gaan naar Ada. Jaja, zelfs Steven(de vader van Kwame) ging vandaag aan de slag;). Onderweg hebben we een wedstrijdje gehouden en uiteindelijk hebben we verloren… De schuld geven we aan Nikki want die is halverwege de rivier overgesprongen in onze boot. Heel de tijd lagen we op kop en uiteindelijk toch verloren :P.
Vanavond hadden Rolf en ik behoefte aan een avondje met z’n twee, dus zijn we om 17.30uur naar Dreamland gegaan en hebben daar samen gegeten en gedronken. Een zeer geslaagde avond!!!


  • 23 September 2008 - 21:09

    Papa Mama:

    Joepppie!!!!
    Daar ben je weer met nieuws. Rolf is inmiddels weer hier en heeft maandag gelijk verslag gedaan over zijn verblijf in Africa. Nou we hebben genoten en we hebben bijna aam hem gehangen. Wat een belevenis voor jullie beiden zeg en wat een lieve warme mensen daar.
    Ook al waren wij daar niet, wij kunnen ons goed inleven dat het daar geweldig moet zijn en dat jullie dat straks zeer zeker zullen missen.
    Koester het maar en beleef het heel intens, want voor je het beseft is het over. Doe iedereen de groetjes van ons en bedank ze, vooral slaaj voor de leuke video
    boodschap. Veel liefs, xxxxxxx en knuffels

  • 24 September 2008 - 08:20

    Philipconniephilinne:

    Ilse/Ieje,Wat een belevenis samen met Rolf en weer mooie foto's.Gisteren(dinsdag)hebben we de DVD's bekeken op TV en de foto's van Rolf:Geweldig!!Bedankt ook voor je persoonlijke briefje,dat was wel leuk.
    Heel veel liefs en groeten van ons 3.XXX en van Beethoven.

  • 24 September 2008 - 14:43

    Anke En Peter:

    Hoi Ilse,

    We moesten wel lang wachten op een nieuw berichtje, maar dat is wel te begrijpen hoor... dat je daar zo genoten hebt met Rolf.
    Voor ons is het bijna zover... nog een weekje en dan kunnen wij gaan klussen!

    groetjes,

    Anke en Peter

  • 26 September 2008 - 15:53

    Anke En Joris:

    Heerlijk om je zo te zien stralen naast je kerel. erg leuk dat Rolf nu ook weet hoe het daar echt is. Toch heel fijn dat deze herinnering nu een herinnering van jullie samen is. Nog 6 weekjes, ik begin stiekem af te tellen en kijk er naar uit om je weer te kunnen vasthouden en je stortvloed van verhalen te ondergaan.

    Dikke zoen ook van Joris,
    Anke

  • 29 September 2008 - 18:04

    Jac-Ad:

    Hoi Ilse,
    Nou wij zijn heeeeeeeeeel erg blij voor je dat Rolf er eindelijk was.En dat jullie samen deze bijzondere belevenis samen hebben kunnen beleven.Nu kunnen jullie samen er beter over praten omdat Rolf daar geweest is.En ja kaartjes blijven we sturen natuurlijk.Graag gedaan!We gaan de foto's en film nog bekijken.Hier heeft je vader meegeholpen om ons schuurdad te vervangen want dat was rot.En zondagavond gaan je ouders en ik naar de ound of Music in de Efteling!Dubbel feest dus.Nou het zal best gezellig worden.Maar eerst ga ik zondag nog een snuffelmarkt houden bij mij op het werk.We wensen je daar alle goeds toe en blijf ervan genieten want het aftellen begint bijna.Heel veel groetjes aan iedereen maar speciaal aan jou!
    Houdoe Jac-Ad

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Ilse

Voor mijn opleiding spw kinderopvang ga ik voor 4 maanden op buitenlandse stage naar Ghana. Hier ga ik 2 dagen in de week op de speelkamer van het ziekenhuis meehelpen en 2 dagen in de week op een schooltje dat op een eilandje ligt in de rivier (ongeveer 1 uurtje varen).

Actief sinds 20 Mei 2008
Verslag gelezen: 330
Totaal aantal bezoekers 24785

Voorgaande reizen:

03 Juli 2008 - 01 November 2008

Mijn eerste reis

Landen bezocht: